Sådan laver du en SEO-venlig hjemmeside

Sådan laver du en SEO-venlig hjemmeside

Det er vigtigt at have en opdateret og SEO-venlig hjemmeside for at skabe en bedre brugeroplevelse og rangere højere i søgeresultaterne. I denne artikel vil vi derfor give en række tips til hvordan du allerede kan begynde optimeringen nu. 

En URL-adresse er på mange måder en såkaldt stedfortræder til den almindelige IP-adresse som mange kender til. Du kan ved hjælp af minip.dk skaber en mere brugervenlig indgangsvinkel til websider, da den indeholder langt flere informationer om den pågældende adresse. 

Hvad vil det sige at noget er SEO-venlig? 

SEO er med andre ord en betegnelse for søgemaskineoptimering, og hjælper hjemmesider med at rangere højere i Googles Yahoo eller øvrige søgemaskiner. Det er derfor et vigtigt organisk værktøj som kan hjælpe mange virksomheder med at skabe succes, og gøre sig bemærket på markedet blandt de andre konkurrenter. En URL som er SEO venlig, indeholder de rette søgeord som er relevante og giver et nøjagtigt billede af indholdet. Ved blot at kigger på URL’en kan søgemaskinen nemt identificere hvad siden handler om, hvilket den belønner ved at rangere den pågældende website højere. 

Undgå fyldord 

Et af de vigtigste nøgleelementer for at skabe en URL som er SEO-optimeret, er at udelukkende unødvendige gentagelser og fyldord. Den skal gerne være så kort og konkret som muligt, og danne et indblik i hvad hjemmesiden indeholder. Samtidig sikrer du en højere læsbarhed ved at holde sætningerne kortere. Korte URL-adresser gør det også nemmere for søgemaskinerne at både finde og crawle din hjemmeside. 

Brug HTTPS 

En anden væsentlig faktor, når du laver din URL-adresse, er at gøre brug at HTTPS frem for HTTP. Det skyldes at Google ifølge flere studier, favoriserer hjemmesider med HTTPS højere. Årsagen til dette er, at HTTPS krypterer kommunikationen og derved sikrer dig som bruger større privatliv og sikkerhed, hvilket forbedrer brugeroplevelsen markant. Hvis du endnu ikke gør brug af HTTPS er det vigtigt at du husker at skifte til dette på alle interne links. Hvis du har sider som skifter fra HTTPS til HTTP vil det reducere rangeringen og brugervenligheden, og i stedet skabe forvirring.  

Skab en forenklet struktur 

Et sidste element som er værd at være opmærksom på er, at skabe en struktur som gør det nemmere for Google såvel som brugeren at navigere rundt. Hermed skabes et bedre indblik i hvilket formål hver enkelt side har, og hvordan det kommer til udtryk i sin helhed. 

Leave a Reply